کد مطلب:30561
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:30
ـ خداوند عالم را چه وقت خلق كرد و قبل از خلقت چه ميكرد؟
خدا وجودي است ازلي و ابدي و نامحدود و غير متناهي و برتر از زمان و مكان. لذا مسئلة زمان در مورد ذات حق مطرح نميشود. امير مؤمنان عليهالسلام فرمود:سپاس خداوندي را سزا است كه آفرينندة بندگان است. اوّل بودن او را ابتدا و ابدي و هميشگي را انتها و به سر رسيدن نيست.[13]
كه خدا فيّاض علي الاطلاق است و منجلي در ساحت مقدسش راه ندارد. لذا از ازل جهان را آفريده و همواره از نعمت وجود بهرهمند خواهد نمود. بنابراين نظريه سؤال از ابتداي خلقت بيمورد است، چون آفرينش قديم است؛ البته قديم زماني، نه قديم ذاتي كه قديم ذاتي فقط خدا است.
بعضي بر اين عقيده اند كه دليل بر قديم يا محدوديت زماني جهان ماده نداريم، زيرا گر چه خداوند فياض مطلق است و فيض الهي محدوديتي ندارد، ولي مشمول فيض الهي واقع شدن منوط به قابليت و امكان دريافت آن است، و شايد جهان مادي امكان دريافت فيض ازلي و ابدي را نداشته باشد. لذا دليل بر محدوديت يا عدم محدوديت زماني جهان ماده نداريم.[14] بنابراين نظريه هم ابتداي زمان داشتن جهان مشكوك است. اگر كسي معتقد به ابتداي زماني باشد، باز روشن نيست اين ابتدا چه زماني بوده، زيرا در قرآن و روايات چيزي در اين مورد مطرح نشده است. به فرض اين كه آفرينش ابتدايي داشته باشد، بر ما معلوم نيست خداي سبحان قبل از آفرينش مخلوقات چه ميكرد.
[1] بقره (2) آية 231.
[2] آل عمران (3) آية 29.
[3] ق (50) آية 16.
[4] ملك (67) آية 14.
[5] ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 4، ص 96.
[6] نهج البلاغة فيص الاسلام، خطبه 85، ص 196.
[7] محمد تقي مصباح يزدي، آموزش عقايد، ج 1، ص 86.
[8] ناصر مكارم شيرازي، پيام قرآن، ج 4، ص 265 ـ 267.
[9] تفسير نمونه، ج 27، ص 189.
3[10] مائده (5) آية 45.
3[11] براي توضيح بيش تر به كتاب ولايت فقيه، آيت الله جوادي آملي، ص 207 ـ 211 مراجعه فرماييد.
4[12] بحار الانوار، ج 6، ص 201؛ شهيد عبد الحسين دستغيب، 82 پرسش، ص 82.
4[13] نهج البلاغة فيض الاسلام، ص 511، خ 162.
4[14] محمد تقي مصباح يزدي، آموزش فلسفه، ج 2، ص 249، درس 53.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.